آی هوم ، مطمئن ترین آژانس املاک در ترکیه

آکادمی

ویژگی ‌ها و تفاوت ‌های قسمت آسیایی و اروپایی استانبول

4 اسفند 1400
بدون پاسخ
5/5
5/5

استانبول تنها شهر موجود در جهان است که در دو قاره گسترش یافته است. یکی از آنها اروپا و دیگری آسیا است. برخلاف تصور عمومی، استانبول ابتدا در سمت آسیایی، یعنی کادیکوی امروز تاسیس شد. با این حال، این شهر در دوره روم و عثمانی در سمت اروپایی رشد کرد و سپس با استفاده گسترده از وسایل حمل و نقل، در هر دو طرف گسترش یافت. با ما همراه باشید تا شما را با تفاوت های قسمت آسیایی و اروپایی استانبول آشنا کنیم.

به طور خلاصه، سمت اروپایی، دارای بیشترین جاذبه‌های گردشگری، به ویژه شاخ طلایی و تنگه بسفر است. این در حالی است که سمت آسیایی بیشتر یک مرکز مسکونی است. با این حال همواره چیزهای زیادی برای دیدن و انجام دادن در دل خود دارد که بازدید از آن به گردشگران پیشنهاد ‌می‌شود. در واقع استانبول، پنجمین مقصد محبوب گردشگری در جهان و از جمله مکان‌هایی است که میراث یونسکو، یک فرهنگ باورنکردنی در آن واقع شده است. 

دو قاره در یک شهر

سمت اروپایی به نام Avrupa Yakasi یا تراکیه شناخته می‌شود. این قسمت بخشی از جنوب شرقی قاره اروپا است. این منطقه تنها 3٪ از کل کشور را شامل ‌می‌شود اما همراه با قسمت آسیایی، پرجمعیت‌ترین شهر ترکیه به شمار ‌می‌رود که از چندین منطقه تشکیل شده است. از جمله این مناطق می‌توان به این موارد اشاره کرد.

  • شاخ طلایی: شهر جدید، معروف به ترکیبی زیبا از سبک‌های معماری
  • حومه غربی: مکانی عالی برای مشاهده فرهنگی اصیل
  • سلطان احمد: یک شهر قدیمی و تاریخی
  • بسفر: محبوب‌ترین منطقه استانبول که محبوبیت خود را مدیون ساحل است
  • گالاتا: منطقه‌ای مشهور که شهرت خود را مدیون شب‌های پرشورش می‌داند. 

طرف آسیایی که آناتولی یا آسیای صغیر نیز نامیده ‌می‌شود، شبه جزیره‌ای است که توسط چهار دریا احاطه شده است. دریای مدیترانه، دریای مرمره، دریای سیاه و دریای اژه. طرف آسیایی که اغلب به دلیل زیبایی طبیعی مشهور است، در تابستان‌ها محبوبیت بسیار زیادی دارد. این منطقه حدود یک سوم جمعیت کل شهر را در خود جای داده است و در واقع قدیمی‌ترین سمت شهر است.

رفت و آمد بین قسمت آسیایی و اروپایی

تنگه بسفر تمام آن چیزی است که دو طرف شهر پرجنب و جوش استانبول را از هم جدا ‌می‌کند. قایق‌های ماهیگیری، قایق‌های حمل و نقل و کشتی‌های مسافربری هر روز در رودخانه بالا و پایین ‌می‌روند تا مردم و کالاها را از قسمت آسیایی به قسمت اروپایی استانبول برسانند. سریعترین راه عبور از یک طرف به طرف دیگر قایق است. زیرا در پل عبوری اغلب ترافیک سنگین وجود دارد. همچنین ‌می‌توانید از منظر جدیدی از شهر دیدن کنید که واقعاً جادویی است. ضلع غربی رودخانه تاریخچه افسانه‌ای استانبول را به نمایش ‌می‌گذارد، در حالی که ضلع شرقی آینده آن را نشان ‌می‌دهد. 

تفاوت های قسمت آسیایی و اروپایی استانبول

یکی از تفاوت های قسمت آسیایی و اروپایی استانبول از لحاظ قدمت است. قسمت آسیایی از طرف اروپایی قدیمی‌تر است. این قدمت به قدری زیاد است که قبل از احداث بیزانس، در اطراف كدیكوی، یعنی فیكیرتپه (محل زندگی در محدوده منطقه كدیكوی) و پندیك آبادی وجود داشته است. این در حالی است که قسمت اروپایی از قسمت آسیایی تاریخی‌تر است. قسطنطنیه، که منطقه‌ای در داخل دیوارها بود، هم در دوره روم و هم در زمان عثمانی مرکز شهر به شمار می‌رفت. شهرهای موجود در سمت آسیایی تا زمان ساخت کشتی در قرن نوزدهم جزء روستاهای شهر بودند. دلیل دیگر تاریخی بودن قسمت اروپایی نسبت به آسیایی، این است که به عنوان مثال سنگ‌های دیوارهای اطراف Kadikoy به طرف مقابل منتقل شده و در ساخت ساختمان‌های عمو‌می به کار رفته است. بنابراین، بسیاری از بناهای تاریخی در سمت آسیایی باقی نمانده است.

طرف اروپایی به دلیل این واقعیت که همیشه مرکز تجارت و صنعت بوده است، از جمعیت بیشتری برخوردار است. استانبولی‌ها ‌می‌گویند طرف آسیایی خوابگاه این شهر است. طرف اروپایی بیشتر “اروپایی” یا “غربی” است. مرکز شهر همیشه در طرف اروپایی بوده و مستعمرات اروپا نیز در این طرف قرار داشته‌اند. با اینکه طرف اروپایی را از لحاظ شکل ظاهری اروپایی یا غربی‌تر ‌می‌نامند اما طرف آسیایی از طرف اروپایی سبزتر است.

خطوط اتوبوس عمو‌می‌ در سمت اروپایی دو برابر بیشتر از آسیایی است. در حالی که خطوط قطار در سمت آسیایی یک و نیم برابر بیشتر از سمت اروپایی است. ارتفاع طرف آسیایی با تپه‌هایی مانند آیدوز تپسی و کاملیکا تپسی بالاتر از طرف اروپایی است. خط ساحلی در سمت آسیایی از طرف اروپایی بهتر و منظم‌تر است. در سمت آسیایی فضای بیشتری برای دویدن، پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری وجود دارد که از كادیكوی شروع ‌می‌شود و در كنار فنرباغچه، كادبستان، بستانچی تا مالتپه ‌می‌رود.

دیگر تفاوت های قسمت آسیایی و اروپایی استانبول

یکی دیگر از تفاوت های قسمت آسیایی و اروپایی استانبول تفاوت از لحاظ رخداد جرم و جنایت است. میزان جرم و جنایت در طرف آسیایی بسیار کمتر از طرف اروپایی است. تعداد هتل‌های طرف اروپایی بیشتر از طرف آسیایی است. زیرا طرف اروپایی مرکز تجارت و جذب گردشگر است. تعداد مراکز ورزشی و استادیوم‌ها در سمت اروپایی نسبت به آسیایی بیشتر است. قسمت اروپایی نسبت به طرف آسیایی مراکز خرید بیشتری دارد.

بیشتر کانال‌های تلویزیونی و مطبوعات در سمت اروپایی واقع شده‌اند. طولانی‌ترین خط مترو در سمت آسیایی قرار دارد. زندگی در شب در طرف اروپایی فعال‌تر از طرف آسیایی است. مدارس نظا‌می‌ در سمت آسیایی بیشتر از اروپایی است. طرف آسیایی نه تنها در استانبول، بلکه در سراسر ترکیه بزرگترین گورستان را دارد.

تعداد دانشگاه‌ها در سمت اروپایی بیشتر از آسیایی است. در پل‌های بسفر برای پرداخت به طرف اروپایی هزینه‌ای پرداخت نمی‌کنید در حالی که برای رسیدن به سمت آسیایی باید هزینه پرداخت کنید. اولین شهر ترکیه در سمت آسیایی قرار دارد و اولین مسجدی که در استانبول ساخته شده در کاراکوی در سمت اروپایی واقع شده است.

هر دو طرف یک فرودگاه بین‌المللی دارند؛ آتاتورک‌ها والیمانی در سمت اروپایی و صبیحه گوکچن در سمت آسیایی همچنین هر دو طرف دارای یک مارینا هستند؛ آتاکوی در سمت اروپایی و کلامیس، فنرباغچه در سمت آسیایی. به زودی مارینای دوم نیز در پندیک در سمت آسیایی افتتاح خواهد شد.

هر دو طرف یک خیابان محبوب دارند. Istiklal Caddesi در سمت اروپایی یک خیابان کاملاً فرهنگی، تاریخی و جهانی است که بین Taksim و Karakoy واقع شده است و Bagdat Caddesi نیز در سمت آسیایی یک خیابان بسیار مدرن است که امروزه بین Kadikoy و Bostanci واقع شده است. Bagdat Caddesi یک خیابان مدرن است اما در واقع یک جاده بسیار قدیمی برای لشکرکشی شرقی ارتش روم و عثمانی بوده است؛ به همین دلیل آن را خیابان بغداد ‌می‌نامند.

تفاوت گشت و گذار در قسمت آسیایی و اروپایی استانبول

استانبول در کل شهری توریستی است. جاذبه‌های مختلفی در هر دو قسمت از این شهر وجود دارد که دیدن آنها خالی از لطف نخواهد بود. در ادامه به جاذبه‌های دو قسمت به طور جداگانه اشاره می‌شود تا تفاوت های قسمت آسیایی و اروپایی استانبول از لحاظ مناطق گردشگری بهتر احساس شود.

بیشتر جاذبه‌های معروف استانبول در قسمت اروپایی آن قرار دارد. از جمله این جاذبه‌ها ‌می‌توان به مسجد آبی، ایاصوفیه و کاخ توپکاپی اشاره کرد که جزء معروف‌ترین جاذبه‌های استانبول به شمار می‌روند. معمولا جمعیت این قسمت به حدود 15 میلیون نفر ‌می‌رسد، این در حالی است که جمعیت توریست آن نسبت به مناطق آسیایی اغلب بیشتر است. بنابراین گاهی اوقات شلوغی این منطقه طاقت‌فرسا خواهد بود. با این حال، اگر وقت دارید، سعی کنید در خیابان‌ها و محله‌هایی که فرهنگ اصیل‌تری را به نمایش ‌می‌گذارند، گردش کنید. تنوع عظیم جمعیت را در نظر بگیرید و از محله‌های سنتی گرفته تا هیپستر و مد لباس همه را مورد بازدید قرار دهید.

محبوب‌ترین منطقه آسیایی استانبول Kadiköy است، این منطقه یک مرکز فرهنگی با صحنه‌ای نوظهور از ایده‌های جالب و کافه‌های جذاب و استارت آپ‌هاست. مردم اینجا بسیار صمیمی هستند و شما روزهای خود را صرفا در فضایی پر جنب و جوش تجربه خواهید کرد.

تفاوت های قسمت آسیایی و اروپایی استانبول از لحاظ خرید

یکی دیگر از تفاوت های قسمت آسیایی و اروپایی استانبول از لحاظ مراکز خرید است. خرید امری است که علاوه بر گردشگران ساکنان شهر نیز به آن علاقه دارند و این موضوع از نظر خیلی‌ها موضوع بسیار مهمی است. با توجه به اینکه شهر استانبول دارای دو قسمت از دو قاره مختلف است قطعا خرید در هر قسمت از آن با قسمت دیگر تفاوت‌هایی دارد. در ادامه به این تفاوت‌ها اشاره می‌شود.

قسمت اروپایی مراکز خرید بیشتری نسبت به قسمت آسیایی دارد، بنابراین اگر مسافر استانبول هستید و به خرید علاقه دارید اطمینان حاصل کنید که فضای اضافی در چمدان خود برای خرید در نظر گرفته‌اید. از جمله بهترین مراکز خرید قسمت اروپایی استانبول می‌توان به Kanyon معروف با 160 فروشگاه، 9 سالن سینما، رستوران و کافه‌های عالی اشاره کرد. پارک Istinye نیز مکان بسیار مناسبی برای خرید به شمار می‌رود. به طوری که در زیر گنبد شیشه‌ای منحصر به فرد آن می‌توانید اجناس با بهترین مارک‌های دنیا را بیابید و البته خریداری کنید. از طرفی بزرگترین مرکز خرید اروپا با 180000 مترمربع با نام Forum Istanbul در این قسمت از استانبول قرار دارد. زمان در این مرکز خرید به سرعت ‌می‌گذرند و شما در بین مارک‌های مورد علاقه خود گشت ‌می‌زنید یا در زمین بازی موجود در محوطه به تفریح می‌پردازید.

یکی دیگر از مراکز خرید قسمت اروپایی که شاید بیشتر ماهیت فرهنگی داشته باشد، بازار بزرگ است. بازاری که با 64 مسیر و حدود 4000 مغازه قدیمی‌ترین و بزرگترین بازار سرپوشیده جهان است. این مکان مناسب برای جمع‌آوری برخی ادویه‌های محلی و سوغاتی‌های معتبر نیز است.

در مقابل مراکز خرید قسمت اروپایی، Kadiköy رنگارنگ موجود در قسمت آسیایی خودنمایی می‌کند. شما می‌توانید در خیابان‌های باگداد و بهارییه خرید کنید یا در اطراف پالادیوم، محبوب‌ترین مرکز خرید در قسمت آسیایی قدم بزنید. اگر به دنبال یک معامله محلی به جای مارک‌های شناخته‌شده اروپایی هستید، باید از جاده‌های معروف خرید دور شوید یا به بازارهای کک Kadiköy بروید که هر پنجشنبه دایر هستند. اگر به مد علاقه ندارید، سعی کنید از بزرگترین کتابفروشی ترکیه بازدید کنید، حتی اگر خرید نکنید حتما سرگرم می‌شوید. بهترین راه برای رفتن از یک نقطه به نقطه دیگر در این منطقه سوار شدن بر تراموا تاریخی است که به صورت دایره‌ای دور شهر ‌می‌چرخد و مناظر زیبایی از شهر را در مقابل چشمان شما به عرصه نمایش می‌گذارد.

تفاوت ‌های قسمت آسیایی و اروپایی از لحاظ غذا و خوراکی

یکی دیگر از تفاوت های قسمت آسیایی و اروپایی استانبول تفاوت در غذاست. غذاهای ترکی فارغ از اینکه در کدام قسمت باشند بسیار لذیذ و خوشمزه هستند. با این حال تفاوت‌هایی با هم دارند که ما در اینجا به آنها اشاره ‌می‌کنیم. جدا از غذاهای سنتی، فرهنگ غذای خیابانی گسترده‌ای در شهر استانبول وجود دارد. بسیاری از میان وعده‌های خوشمزه برای خوردن در حین راه رفتن و گشت و گذار هستند. 

یکی از بهترین غذاهای قسمت اروپایی Döner معروف، کباب محبوب با سس بهشتی است. Kumpir نسخه ترکی یک سیب‌زمینی است که با هر چیز خوب و خوشمزه‌ای پر شده است. برای چشیدن طعم غذاهای دریایی، دلمه Midye یا صدف‌های پرشده را میل کنید. این غذا یک لقمه سریع با عطر و طعم زیاد است. اگر اهل غذاهای سرخ‌شده هستید، یک Börek خوشمزه، یک شیرینی پر از هر چیز از پنیر گرفته تا اسفناج را امتحان کنید. برای صرف شام و ناهار نیز ‌می‌توانید غذاهای محلی را در مکان‌های تاریخی و البته بهترین رستوران‌های قسمت اروپایی شهر میل کنید.

در مقابل در قسمت آسیایی ‌می‌توانید گریل کودتای محلی را امتحان کنید. این خوراکی به خوشمزگی بستنی وانیلی و کاراملی است که روی آن خامه، بادام، عسل و کارامل قرار گرفته است. این یک غذای سنتی ترکی است که همیشه فوق‌العاده تازه سرو ‌می‌شود. البته ‌می‌توانید آن را در شیرینی‌پزی تاریخی Baylan، یکی از قدیمی‌ترین شیرینی فروشی‌های استانبول نیز امتحان کنید. حتما به قنادی Ali Muhiddin Haci Bekir سری بزنید. قدمت این قنادی به قرن هجدهم بر‌می‌گردد، بیش از 45 نوع شیرینی مختلف دارد و بهترین نکته در مورد شیرینی‌های آن این است که همه آنها با شکلات پوشانده شده‌اند. وقتی زمان غذای اصلی سر رسید، باید به Borsam Taşfırın بروید که بهترین پیتزا ترکی یا لاهماکون را تهیه ‌می‌کند، پیتزاهای این غذاخوری در کوره‌های چوبی معتبر پخته ‌می‌شود. غذاهای سنتی آناتولی در رستوران Ciya در منطقه بازار ماهی در Kadiköy نیز بهترین است.

تفاوت های قسمت آسیایی و اروپایی استانبول از لحاظ سکونت

در این بخش از مقاله به معرفی برخی از مناطق مهم استانبول می‌پردازیم. با مطالعه این بخش می‌توانید تفاوت های قسمت آسیایی و اروپایی استانبول از لحاظ سکونت را متوجه شوید. علاوه بر توضیح کوتاهی در مورد هر منطقه به اطلاعات آماری مربوط به آن نیز اشاره می‌کنیم.

مناطق اروپایی

بشیکتاش

بشیکتاش یکی از مناطق قدیمی و اصیل شهر استانبول است که در خط ساحلی تنگه بسفر واقع شده است. این منطقه اماکن تفریحی و گردشی زیادی دارد و در عین حال یکی از مناطق مناسب برای زندگی در مرکز شهر به شمار می‌رود. از محله‌های معروف بشیکتاش می‌توان به ببک، اتیلر، لونت، چارشی، کاباتاش و اولوس اشاره کرد. تراموای، کشتی و اتوبوس از وسیله‌های نقلیه عمومی این منطقه هستند. البته به زودی ایستگاه مترو بشیکتاش هم افتتاح خواهد شد.‌ در بشیکتاش منازل اکثرا به صورت آپارتمان بوده و شهرک‌های مسکونی در این منطقه بسیار کم دیده می‌شود. البته در برخی از محلات آن ویلاهای بسیار لوکس نیز موجود است. 

  • جمعیت: ۱۸۱۰۰۰ نفر
  • سطح اقتصادی:+A
  • رشد سالانه سرمایه: ۵ درصد
  • وسایل عمومی موجود در منطقه: مترو، تراموای، اتوبوس
  • میانگین قیمت خرید ملک برای ۱۰۰ متر: ۱۱۰۰۰۰۰ لیر
  • میانگین قیمت اجاره ملک: ۳۳۰۰ لیر
  • فاصله تا میدان تاکسیم: ۴ کیلومتر
  • فاصله تا تنگه بسفر: ۰ کیلومتر
  • فاصله تا فرودگاه استانبول: ۴۳ کیلومتر
  • فاصله تا گرند بازار استانبول: ۸ کیلومتر

بی اوغلو

بی اوغلو قلب توریستی شهر استانبول است و بسیاری از نمادهای زیبای شهر در این منطقه قرار دارد. میدان تاکسیم و جاده استقلال مرکز این منطقه را تشکیل می‌دهند. اکثر محلات مسکونی در بی اوغلو آپارتمان‌های قدیمی و تاریخی هستند که در سال‌های اخیر با برنامه‌ریزی شهرداری، طبق اصول حفظ بناهای تاریخی، نوسازی شده‌اند. تعداد محدودی شهرک و مجتمع نیز در این منطقه ساخته شده‌ است و برای سرمایه‌گذاری هم مناسب هستند. در بی‌اوغلو به دلیل توریستی بودن، خرید ملک تجاری بیشتر از ملک مسکونی سودآور است.

  • جمعیت: ۲۳۰۰۰۰ نفر
  • سطح اقتصادی: A
  • رشد سالانه سرمایه: ۵ درصد
  • وسایل عمومی موجود در منطقه: مترو، تراموای، اتوبوس
  • میانگین قیمت خرید ملک برای ۱۰۰ متر: ۵۵۰۰۰۰ لیر
  • میانگین قیمت اجاره ملک: ۳۰۰۰ لیر
  • فاصله تا میدان تاکسیم: ۱ کیلومتر
  • فاصله تا تنگه بسفر: ۳ کیلومتر
  • فاصله تا فرودگاه استانبول: ۴۱ کیلومتر
  • فاصله تا گرند بازار استانبول: ۵ کیلومتر

کوچوک چکمجه

اسم این منطقه از دریاچه واقع در آن گرفته شده است. منطقه کوچوک چکمجه در غرب استانبول و در نزدیکی فرودگاه قدیم شهر یعنی آتاتورک قرار دارد.‌ این منطقه در سال‌های اخیر رشد به سزایی از نظر شهرسازی و پروژه‌های مسکونی و مراکز خرید داشته است. به قدری که اکنون به یکی از مناطق مهم در امر سرمایه‌گذاری تبدیل شده است.‌ محله آتاکنت هالکالی و قسمت‌هایی از باسین اکسپرس از جمله محلاتی هستند که در آنها سازه‌های مختلفی ساخته شده و از نظر قیمتی نیز رشد خوبی داشته‌اند.‌ از تفاوت های قسمت آسیایی و اروپایی استانبول رشد قیمت ملک در این مناطق است. در این منطقه آخرین ایستگاه خط متروی مارمارای قرار دارد و یک متروی دیگر نیز در حال احداث است.‌

دریاچه کوچوک چکمجه طبق پروژه‌ای که از طرف دولت اعلام شده، در آینده‌ای نزدیک تا دریای سیاه حفاری شده و یک کانال مصنوعی در شهر استانبول به وجود خواهد آمد. این موضوع از دید سرمایه‌گذاران ملک فرصت خوبی برای خرید است.

  • جمعیت: ۷۷۰۰۰۰ نفر
  • سطح اقتصادی: A
  • رشد سالانه سرمایه: ۱۰ درصد
  • وسایل عمومی موجود در منطقه: مترو، مارمارای، اتوبوس
  • میانگین قیمت خرید ملک برای ۱۰۰ متر: ۴۰۰۰۰۰ لیر
  • میانگین قیمت اجاره ملک: ۱۹۰۰ لیر
  • فاصله تا میدان تاکسیم: ۲۷ کیلومتر
  • فاصله تا تنگه بسفر: ۳۰ کیلومتر
  • فاصله تا فرودگاه استانبول: ۳۹ کیلومتر
  • فاصله تا گرند بازار استانبول: ۲۳ کیلومتر

کائیت هانه

کائیت هانه یکی از وسیع‌ترین مناطق استانبول است که به نوعی مرکز شهر محسوب می‌شود. یکی از امتیازهای منفی کائیت هانه وجود پستی و بلندی‌های زیاد در آن است که در تصمیم‌گیری برای خرید ملک اهمیت زیادی خواهد داشت.‌ این منطقه در سال‌های اخیر پیشرفت خوبی داشته است. از جمله این پیشرفت‌ها می‌توان به تاسیس مراکز خرید متعدد و ایستگاه‌های مترو که باعث افزایش روزافزون قیمت و جذابیت برای سرمایه‌گذاری می‌شود اشاره کرد. کائیت هانه بین دو اتوبان شمالی و جنوبی شهر قرار گرفته و اکثر منازل در این منطقه آپارتمان‌های معمولی و یا رزیدانس‌های کوچک هستند.‌

  • جمعیت: ۴۳۷۰۰۰ نفر
  • سطح اقتصادی: A
  • رشد سالانه سرمایه: ۱۰ درصد
  • وسایل عمومی موجود در منطقه: مترو، اتوبوس
  • میانگین قیمت خرید ملک برای ۱۰۰ متر: ۴۵۰۰۰۰ لیر
  • میانگین قیمت اجاره ملک: ۱۷۰۰ لیر
  • فاصله تا میدان تاکسیم: ۶ کیلومتر
  • فاصله تا تنگه بسفر: ۷ کیلومتر
  • فاصله تا فرودگاه استانبول: ۳۵ کیلومتر
  • فاصله تا گرند بازار استانبول: ۱۱ کیلومتر

مناطق آسیایی

برای درک بهتر تفاوت های قسمت آسیایی و اروپایی استانبول لازم است که با محله‌هایی از مناطق آسیایی هم آشنا شویم.

عمرانیه 

منطقه وسیع عمرانیه در شمال شرقی شهر استانبول واقع شده و از مناطق در حال پیشرفت آسیایی شهر محسوب می‌شود. قسمت شمالی این منطقه را جنگل‌های پولونزکوی احاطه کرده و از هوای پاکی برخوردار است. مرکز تجارت جهانی استانبول که در حال ساخت است با منطقه عمرانیه فاصله بسیار کمی دارد. این مورد یکی از دلایل سرمایه‌گذاری در این منطقه به شمار می‌رود. مرکز خرید لوکس اِمار معروف‌ترین شاپینگ این منطقه است و شهرسازی نوین در عمرانیه در حال اجرا است.

  • جمعیت: ۶۹۰۰۰۰ نفر
  • سطح اقتصادی: A
  • رشد سالانه سرمایه: ۵ درصد
  • وسایل عمومی موجود در منطقه: مترو، اتوبوس
  • میانگین قیمت خرید ملک برای ۱۰۰ متر: ۴۰۰۰۰۰ لیر
  • میانگین قیمت اجاره ملک: ۱۴۰۰ لیر
  • فاصله تا میدان تاکسیم: ۱۵ کیلومتر
  • فاصله تا تنگه بسفر: ۹ کیلومتر
  • فاصله تا فرودگاه استانبول: ۵۴ کیلومتر
  • فاصله تا گرند بازار استانبول: ۲۰ کیلومتر

آجارلار بِیکوز 

آجارلار بِیکوز اعیانی‌ترین محله شهر است که از دهه‌های قبل نیز در بین شهروندان استانبول محبوبیت داشته است. این منطقه محل زندگی بسیاری از بازیگران، خواننده‌ها و در کل سلبریتی‌های ترکیه بوده است. بیشتر فضای این محله را خانه‌های ویلایی با امکانات کامل تشکیل داده است. آجارلار در شمال قسمت آسیایی و در یک فضای جنگلی قرار گرفته و از آب و هوای بی‌نظیری برخوردار است. این منطقه تا تنگه بسفر فاصله کمی داشته و سواحل بیکوز یکی از اماکن تفریحی شهر به شمار می‌رود و بسیاری از رستوران‌های معروف استانبول در این منطقه قرار دارند.

  • جمعیت: ۷۳۰۰۰۰۰ نفر
  • سطح اقتصادی: +A
  • رشد سالانه سرمایه: ۵ درصد
  • وسایل عمومی موجود در منطقه: اتوبوس
  • میانگین قیمت خرید ملک برای ۱۰۰ متر: ۲۰۰۰۰۰۰ لیر
  • میانگین قیمت اجاره ملک: ۳۵۰۰ لیر
  • فاصله تا میدان تاکسیم: ۲۳ کیلومتر
  • فاصله تا تنگه بسفر: ۵ کیلومتر
  • فاصله تا فرودگاه استانبول: ۴۸ کیلومتر
  • فاصله تا گرند بازار استانبول: ۳۲ کیلومتر

کارتال 

کارتال یکی از مناطق شرقی استانبول است که در سال‌های اخیر به یکی از مناطق پر ساخت و ساز آسیایی شهر تبدیل شده و به دلیل ارتفاع بالا و نزدیکی به سواحل دریای مرمره، اکثر منازل در این منطقه از منظره دریا و جزایر پرنسس برخوردار هستند. نزدیکی به مترو و خط مارمارای و فرودگاه صبیحا از مزایای زندگی در این منطقه است. قیمت‌ها در کارتال نسبت به میانگین شهر استانبول پایین‌تر بوده و برای خرید سرمایه‌گذاران با بودجه محدود مناسب است.

  • جمعیت: ۴۶۱۰۰۰ نفر
  • سطح اقتصادی: A
  • رشد سالانه سرمایه: ۵ درصد
  • وسایل عمومی موجود در منطقه: مترو، مارمارای، اتوبوس
  • میانگین قیمت خرید ملک برای ۱۰۰ متر: ۴۰۰۰۰۰ لیر
  • میانگین قیمت اجاره ملک: ۱۵۰۰ لیر
  • فاصله تا میدان تاکسیم: ۳۶ کیلومتر
  • فاصله تا تنگه بسفر: ۲۵ کیلومتر
  • فاصله تا فرودگاه استانبول: ۱۲ کیلومتر
  • فاصله تا گرند بازار استانبول: ۳۲ کیلومتر

آتا‌شهیر 

منطقه آتا‌شهیر در سال‌های اخیر پیشرفت قابل توجهی داشته است. از جمله این پیشرفت‌ها ساخت برج‌های مسکونی و تجاری با طراحی زیبا و لوکس است. آتا‌شهیر تا ساحل دریای مرمره فاصله نسبتا کمی دارد و در مسیر مترو شهری قرار گرفته است.‌ مرکز در حال ساخت تجارت جهانی استانبول در نزدیکی آتا‌شهیر واقع شده است به همین خاطر آتاشهیر از نظر سرمایه‌گذاری گزینه مناسبی است.

  • جمعیت: ۴۱۶۰۰۰ نفر
  • سطح اقتصادی: +A
  • رشد سالانه سرمایه: ۱۰ درصد
  • وسایل عمومی موجود در منطقه: مترو، اتوبوس
  • میانگین قیمت خرید ملک برای ۱۰۰ متر: ۵۰۰۰۰۰ لیر
  • میانگین قیمت اجاره ملک: ۲۳۰۰ لیر
  • فاصله تا میدان تاکسیم: ۲۱ کیلومتر
  • فاصله تا تنگه بسفر: ۱۴ کیلومتر
  • فاصله تا فرودگاه استانبول: ۵۹ کیلومتر
  • فاصله تا گرند بازار استانبول: ۲۱ کیلومتر

جمع‌بندی

شهر استانبول از کشور ترکیه تنها شهر موجود در جهان است که به طور همزمان در دو قاره مختلف واقع شده است. تفاوت‌ های قسمت آسیایی و اروپایی استانبول تقریبا زیاد است. ما در این مطلب به اکثر این تفاوت‌ها اشاره کردیم و به مقایسه این دو قسمت از منظرهای مختلف پرداختیم. آنچه این دو قسمت را به هم متصل می‌کند پل بسفر است. البته مردم بیشتر ترجیح می‌دهند از طریق قایق از روی رودخانه عبور کنند و خود را به قسمت دیگر استانبول برسانند.

منابع:

Guide to Istanbul: the best of Asia and Europe | Radisson Blu

Istanbul Asian Side vs European Side – Istanbul Guide (demturkishcenter.com)

Is Istanbul in Asia or Europe? – WorldAtlas

این مطلب را به اشتراک بگذارید

با ارسال شماره خود مشاورین آی هوم در اسرع وقت با شما تماس می گیرند.

جدیدترین مقالات

جدیدترین پروژه ها

سوال دارید ؟

با مشاوران ما تماس گرفته و سوالات خود را مطرح کنید

آنلاین بودن تیم ما ۲۴/۷

۰۰۹۰۵۵۲۸۱۷۰۰۰۰

Shop
Wishlist
0 items Cart
My account
Call Now Buttonتماس بگیرید