آی هوم ، مطمئن ترین آژانس املاک در ترکیه

آکادمی

تمام آنچه در مورد خرید ملک در ترکیه باید بدانید

4 اسفند 1400
بدون پاسخ
5/5
5/5

مقدمه

افراد بسیاری به فکر خرید ملک در ترکیه و از طرفی نگران فریب خوردن در این زمینه هستند. داشتن خانه در این کشور مزایای زیادی برای زندگی شما به همراه دارد. تعداد بالایی از خانه‌ها در مناطق برجسته ترکیه به فروش رفته‌اند. آمارهای رسمی کشور، فروش ​​سالانه حدود 40 تا 50 هزار خانه را به طور متوسط نشان می‌دهند. عراقی‌ها، ایرانی‌ها، روس‌ها، آلمانی‌ها و انگلیسی‌ها، اکثریت خریداران املاک در ترکیه را تشکیل می‌دهند. اما چرا دنیا به دنبال بازار املاک و مستغلات ترکیه است و اینکه هر خریدار هنگام سرمایه‌گذاری برای اولین بار، چه چیزی باید در مورد خرید خانه در ترکیه بداند؟

دلایل استقبال جهانی از خرید املاک و مستغلات در ترکیه

  • نرخ سودآور: خریداران مسکن با نرخ ارز مناسب، پول بیشتری در آینده دریافت می‌کنند. انتظارات مالی برای بازگشت مجدد لیر، فرصت‌های خوبی را برای خریدارانی که مشتاق هستند پا روی نردبان مسکن ترکیه بگذارند،‌ ایجاد می‌کند.
  • تابعیت از طریق سرمایه‌گذاری: هنگامی که دولت ترکیه حداقل سرمایه‌گذاری برای تابعیت را از 1 میلیون دلار به 250،000 دلار کاهش داد، افزایش قابل توجهی در بازار سرمایه‌گذاری در املاک مسکونی ایجاد شد. این برنامه به عنوان یکی از ارزان‌ترین طرح‌های «گذرنامه طلایی» در جهان، دارای یک پروسه درخواست ساده است.
  • سرمایه‌گذاری بلند مدت: هیچ کس برای کسب سود سریع، سراغ خانه‌های ارزان قیمت نمی‌رود. فرصت سرمایه‌گذاری طولانی مدت در املاک به مدت ده سال یا بیشتر، یک گزینه ایده‌آل است.
  • هزینه‌های پایین خرید: در حالی که روند خرید املاک در سایر کشورها شامل هزینه‌های سنگین بسته شدن مالیات است، ترکیه عکس این قضیه را ارائه می‌دهد. علاوه بر هزینه‌های کم برای خرید ملک در ترکیه، شما یک فرآیند آسان که انجام آن حدود یک هفته طول می‌کشد را برای خرید پشت سر خواهید گذاشت. بنابراین، خریداران مسکن راهی بدون استرس را برای دریافت سند مالکیت پیش رو دارند.
  • نمونه‌های متنوع و جذاب: تفاوت فاحش بازار املاک و مستغلات ترکیه از 20 سال پیش تا امروز در انبوهی از آپارتمان‌ها، ویلا‌ها و ساختمان‌های تجاری مدرن مشهود است. همچنین دولت برای ‌تقویت سرمایه‌گذاری خارجی، میلیاردها دلار در به روزرسانی زیرساخت‌ها و جاده‌ها، سرمایه‌گذاری کرده است. بنابراین هر کس هرچه بخواهد، متناسب با بودجه خود پیدا می‌کند.
  • سبک زندگی ایده‌آل: بدون شک آن دسته از خریداران خانه که به دنبال کشور دیگری برای دوران بازنشستگی هستند، ترکیه را برای زندگی‌ انتخاب می‌کنند. آب و هوای شگفت‌انگیز، فرهنگ قوی و موقعیت ساحلی، جذابیت بیش از حد را نشان می‌دهد. سرمایه‌گذارانی که می‌خواهند به یکی از بهترین بازارهای جهانگردی دسترسی پیدا کنند، ترکیه را دوست دارند.

آیا هنگام خرید ملک در ترکیه اقامت دریافت می‌کنید؟

در صورت خرید ملک به ارزش 250،000 دلار یا بیشتر می‌توانید برای تابعیت ترکیه درخواست دهید تا حقوق کامل کار و زندگی را به شما اعطا کنند. در صورتی که به جای خرید، خانه‌ای را در ترکیه اجاره کنید، از اقامت یک‌ساله توریستی برخوردار می‌شوید که در اکثر مواقع پس از آن قابل تمدید نیست.

آیا خرید املاک در ترکیه بی‌خطر است؟

جواب مثبت است. ترکیه در گذشته بر اثر اتفاقاتی، خساراتی را دیده است؛ اما اکنون مقررات را برای محافظت از سرمایه سرمایه‌گذاران، سخت‌تر کرده است. دولت چک‌های مدت‌دار را لغو کرد و بنگاه‌های املاک برای فعالیت و پیروی از پروتکل‌های بازار به مجوز نیاز دارند. برای خرید ملک در ترکیه باید دقت لازم را داشته باشید تا از روش‌های سرمایه‌گذاری مطمئن، اطمینان حاصل کنید. همیشه از یک وکیل مستقل استفاده کنید و تمام معاملات مالی را برای اثبات خرید از طریق بانک ثبت کنید.

آیا همه ملیت‌ها می‌توانند در ترکیه خرید کنند؟

در سال 2013، ترکیه با کنار گذاشتن قانون «دلیل متقابل»، موجب سرمایه‌گذاری مضاعفی شد که درهای این کشور را به روی تمام جهان گشود. این قانون به این اصل اشاره دارد که فقط ملیت‌هایی که ترکیه می‌تواند در کشور آنها سرمایه‌گذاری کند، اجازه دارند در این کشور ملک بخرند. به غیر از شهروندان سوریه، ارمنستان، نیجریه، کوبا و کره شمالی، هر ملیت دیگری می‌تواند در ترکیه خرید کند.

 دلیل فراوانی ملک در ترکیه چیست؟

مناظر زیبا و گسترده در ترکیه به عنوان سی و هفتمین کشور بزرگ جهان، املاک بسیاری را فراهم می‌کند که همگی در مراحل مختلف توسعه و شاخص‌های قیمت مسکن قرار دارند. البته باید توجه داشت که تمام املاک در ترکیه ارزش خوبی ندارند و این همان جایی است که باید برای خرید ملک در این کشور، مشاوره دریافت کرد.

  اجاره املاک در ترکیه به چه صورت است؟

گاهی اوقات برخی از خریداران خارجی املاک در ترکیه، برای ایجاد درآمد منفعل، ملک خود را اجاره می‌دهند. ترکیه این اجازه را به شما می‌دهد؛ اما باید قوانین و مقررات سختگیرانه‌ای را در این زمینه دنبال کنید. همچنین، تبلیغ یک خانه تعطیلاتی برای اجاره، به مهارت‌های خلاقانه بازاریابی نیاز خواهد داشت. برخی از مناطق مملو از املاک اجاره‌ای هستند و این، نرخ اجاره و بازدهی بالقوه را کاهش می‌دهد. موضوع دیگری که در این زمینه باید مدنظر قرار دهید، پرداخت مالیات بر درآمد اجاره است.

شرایط لازم برای خرید قانونی ملک در ترکیه

سه شرط مهم برای خرید ملک در ترکیه وجود دارد که باید آنها در نظر بگیرید:

  • tapu (سند مالکیت)
  • imar (پروانه ساخت)
  • iskan (پایان کار)

اگر نمی‌توانید تأیید کنید که ملک مورد نظر شامل هر سه شرط بالا است، اقدام به خرید نکنید. برای اطمینان از قانونی بودن ملک و اینکه سند مالکیت آن فاقد هرگونه جریمه یا بدهی معوقه‌ای باشد، می‌توانید با دفتر ثبت احوال در ترکیه تماس بگیرید. 

در ساخت و سازهای جدید، مطمئن شوید که نام سند مالکیت از مالک زمین به پیمانکار منتقل شده است. در نهایت، پس از صدور سند رسمی، هزینه کامل ملک را پرداخت کنید و پیش از آن وجهی نپردازید. روش‌هایی توسط بانک‌های ترکیه برای یک معامله امن در دسترس است. 

اسناد ملکی در ترکیه دارای مرزهای آبی یا قرمز هستند. اسناد با مرز آبی، زمین‌هایی که مجوز ساخت ساختمان ندارد را نشان می‌دهند، در حالی که اسناد با مرز قرمز، برای خانه‏ها و کلا اراضی دارای مجوز ساخت، صادر می‌شوند. پس از خرید ملک در کشور ترکیه، سند قرمز را دریافت می‌کنید.

سند مهم دیگری که باید بررسی کنید،‌ «ایسکان» و به عبارتی گواهی پایان کار است. گواهی پایان کار نشان دهنده این است که ساختمان از نظر مقررات فنی و شهرسازی، شهرداری و سازمان‌های ذیربط قانونی، مورد تائید است. در واقع، این گواهی اثبات می‌کند که خانه قابل سکونت است و طبق استانداردهای لازم و مقررات زلزله ساخته شده است. 

وجود گواهی پایان کار، گرفتن وام یا تنظیم وام مسکن را امکان‌پذیر می‌کند. البته خانه‏ای که گواهی پایان کار نداشته باشد نیز قابل خرید است؛ اما در زمان فروش ملک، ۲۰ درصد کمتر از قیمت منطقه فروخته خواهد شد.

بهترین مکان برای خرید ملک در ترکیه کجاست؟

هر منطقه چیزی منحصر به فرد مانند خانه‌های لوکس یا مکان‌های تجاری را ارائه می‌دهد، اما بهترین مکان به بودجه و دلایل خرید شما بستگی دارد. برخی از مناطق پیشگام هستند و بیش از سایر مناطق، املاک مسکونی را به خارجی‌ها می‌فروشند. در ادامه مناطق محبوب برای خرید ملک در ترکیه را به صورت جداگانه آورده‌ایم.

 استانبول

استانبول، پیشرو در همه زمینه‌ها، از جمله گردشگری، آموزش، تجارت و امور مالی، در بازار مسکن نیز در ترکیه شماره یک است. «عمارت‌های یالی» که در خط ساحلی«بسفر» قرار گرفته‌اند، گرانترین املاک ترکیه برای خرید هستند .دلیل اینکه سرمایه‌گذاران در استانبول به دنبال املاک هستند، خانه‌های بسیاری است که دارای تخفیف‌های قابل توجه هستند.

 آنتالیا

آنتالیا دومین مکان محبوب ترکیه برای خرید ملک است. خریداران خانه در آنتالیا از کیلومترها سواحل شنی و یک فرودگاه پیشرفته که رفت و آمد به آنجا را آسان می‌کند، لذت می‌برند. استراحتگاه ساحلی«بلک» واقع در آنتالیا، قطب گلف ترکیه است، در حالی که مکان‌هایی مانند«کالکان»، سبک زندگی لوکس با معماری مدرن در ویلاها را بیشتر ارائه می‌دهند. دلیل تنوع موجود در آنتالیا این است که خریداران ملک در آنجا، میلیونرها هستند. این به نوبه خود یک احساس جهانی و چند فرهنگی را ارائه می‌دهد و از این رو ملیت‌های بسیاری را از اروپا به خاورمیانه جذب می‌کند.

 بورسا

 وقتی محبوبیت بورسا برای خرید خانه توسط خارجی‌ها به اوج خود رسید، بسیاری از مردم را متعجب کرد. اکنون بورسا در لیست پنج مقصد برتر قرار دارد. این شهر به دلیل داشتن بناهای تاریخی و روستاهای کوچک مشهور که در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده‌اند، محبوب است. خرید ملک در اینجا به معنای لذت بردن از کوه«اولوداغ»، یکی از برترین نقاط اسکی ترکیه است. خریدارانی که از خاورمیانه می‌آیند بورسا را به دلیل شباهت‌های بسیاری که در فرهنگ و سنت این شهر درک می‌کنند، دوست دارند.

 فتحیه

منطقه «فتحیه» ثابت کرده است که  بیشتر مورد توجه خریداران بریتانیایی قرار گرفته است و به دلیل داشتن مکان‌هایی با زیبایی طبیعی، گزینه محبوبی برای خرید ملک در ترکیه است. فاصله 1 ساعته فتحیه تا فرودگاه «دالامان» و موقعیت برتر در خط ساحلی مدیترانه، وضعیت قطب قایقرانی در ترکیه را در شرایط خوبی قرار داده است. 

مکان‌هایی مانند Ovacik و Hisaronu قیمت پایین‌تری را برای سرمایه‌گذاران املاک ارائه می‌دهند. کمی آنطرف‌تر ساحل زیبای «اولودنیز» قرار دارد که مقررات محافظت از محیط زیست باعث شده است به یک «جنگل بتنی» تبدیل نشود! 

برای خریدارانی که ساحلی توریستی با منظره‌ای خارق‌العاده از غروب آفتاب را ترجیح می‌دهند، ساحل «کالس» یک انتخاب عالی است. در غیر این صورت، مرکز اصلی شهر فتحیه، بهترین صحنه‌های خرید و زندگی شبانه‌روزی را ارائه می‌دهد.

 بدروم

بدروم، محبوب‌ترین مکان در ساحل غربی که به سمت دریای اژه می‌رود، شامل یک مرکز شهر و 18 استراحتگاه ساحلی کوچکتر است. این شهر در خرید املاک و مستغلات پیشرو است زیرا در «ریویرا» (جنوب غربی ترکیه) قرار گرفته است و جاذبه‌های گردشگری و مراکز خرید گسترده‌ای را در خود جای داده است. 

 کالکان

کالکان مکانی پایدار برای سرمایه‌گذاری در ساحل جنوبی مدیترانه، برخی از بهترین ویلاهای لوکس کشور را ارائه می‌دهد. اکثر ویلاهای فروشی کالکان، با معماری و فناوری عالی ساخته شده‌اند. همچنین این ویلاهای لوکس دارای استخرهای بزرگ و پنجره‌های از کف تا سقف هستند که منظره خیره‌کننده دریای مدیترانه را به نمایش می‌گذارند. 

محدودیت در خرید ملک برای خارجی‌ها چیست؟

مطابق با قانون مربوطه، محدودیت‌های زیر برای خرید ملک توسط خارجی‌ها اعمال می‌شود:

  • یک تبعه خارجی در مجموع می‌تواند حداکثر 30 هکتار ملک در ترکیه خریداری کند.
  • یک تبعه خارجی نمی‌تواند در مناطق ممنوع نظامی و مناطق امنیتی املاک خریداری کند. اجاره ملک در این مناطق فقط با مجوز ویژه امکان‌پذیر است.
  • اشخاص حقیقی خارجی می‌توانند حداکثر 10٪ از مساحت منطقه‌ای که ملک خصوصی در آن واقع شده است را خریداری کنند.
  • املاکی که طبق دستور مراجع قانونی نباید خریداری شوند و املاکی که ظرف مدت 2 سال به وزارت محیط زیست و شهرسازی اعلام نشده‌اند، توسط مقامات رسمی منحل می‌شوند (این املاک دارای سند آبی هستند).

برای شرکت‌های دارای شخصیت حقوقی که مطابق با قوانین کشور خودشان تاسیس شده‌اند، محدودیتهای فوق الذکر برای خرید ملک در ترکیه اعمال نخواهد شد.

مراحلی که برای خرید ملک در ترکیه باید انجام شود چیست؟

خارجی‌ها قبل از خرید ملک به اجازه نظامی احتیاج دارند. این می‌تواند باعث تاخیر در کل روند خرید شود. بنابراین شما باید یک دوره 3 هفته‌ای را در نظر بگیرید، هرچند در موارد خاص، زمان می‌تواند کوتاهتر یا بیشتر باشد. تلاش برای دور زدن روال قانونی کار می‌تواند منجر به خسارات مالی شود و ممکن است هرگز نتوانید ملکی را که می‌خواستید خریداری کنید. البته یک استثنا در این زمینه وجود دارد؛ چنانچه قبلا خارجی دیگری در آن منطقه، ملک خریده باشد،‌ نیاز به اجازه نظامی نیست.

درخواست اولیه برای خرید ملک باید از اداره ثبت اسناد و املاک انجام شود و لازم است یک شماره پیگیری دریافت کنید. به دنبال درخواست مقدماتی، تاریخی برای معامله بین فروشنده و خریدار تعیین می‌شود. اسناد زیر باید برای روز تعیین شده، تهیه شود:

  • سند مالکیت ملک
  • اصل گذرنامه، شناسنامه و کارت ملی خریدار خارجی، که قبلا ترجمه و توسط دفاتر اسناد رسمی تایید شده باشد.
  • سند اظهارنامه ارزش ملک
  • بیمه نامه اجباری زلزله برای ساختمان‌هایی مانند خانه، دفتر و غیره
  • اگر خریدار خارجی نمی‌تواند به ترکی صحبت کند، مترجم معتبر به همراه داشته باشد
  • اگر معامله با وکالت‌نامه تهیه شده در خارج از کشور انجام شود، نسخه اصلی یا تصویب شده وکالت‌نامه نیاز است (ترجمه ترکی وکالت‌نامه لازم است).

جمع بندی

اتباع خارجی در هرجای ترکیه به غیر از مناطق نظامی، امکان خرید ملک را دارند. شرایط تابعیت برای خارجیانی که در ترکیه خانه‌ای خریداری می‌کنند از سپتامبر 2018، 250 هزار دلار خواهد بود. به عبارت دیگر، خارجیانی که املاک و مستغلات در ترکیه را به قیمت 250 هزار دلار خریداری می‌کنند، خانواده‌های آنها (همسر و فرزندان زیر ۱۸ سال آنها) می‌توانند بلافاصله شهروند ترکیه شوند. 

خرید ملک در ترکیه، کشوری که املاک و مستغلات در آن کاملا زنده و پویا هستند، روش سرمایه‌گذاری بسیار خوبی است. شما اگر روزی بخواهید در ترکیه ملک بخرید، کدام شهر را انتخاب می کنید؟

کلمه کلیدی: خرید ملک در ترکیه

این مطلب را به اشتراک بگذارید

با ارسال شماره خود مشاورین آی هوم در اسرع وقت با شما تماس می گیرند.

جدیدترین مقالات

جدیدترین پروژه ها

سوال دارید ؟

با مشاوران ما تماس گرفته و سوالات خود را مطرح کنید

آنلاین بودن تیم ما ۲۴/۷

۰۰۹۰۵۵۲۸۱۷۰۰۰۰

Shop
Wishlist
0 items Cart
My account
Call Now Buttonتماس بگیرید