آی هوم ، مطمئن ترین آژانس املاک در ترکیه

آکادمی

مراحل دریافت پاسپورت از طریق خرید ملک

30 بهمن 1400
بدون پاسخ
5/5
5/5

دریافت پاسپورت ترکیه

کشور ترکیه، دارای موقعیت جغرافیایی منحصربه‌فردی است که بخشی از آن در آسیا و بخشی دیگر در اروپا واقع شده است. این کشور از نظر جمعیت و دارایی‌ها جزو سرزمین‌های بزرگ منطقه محسوب می‌شود و مساحت آن از هر یک از کشورهای اروپایی بیشتر است. در حال حاضر به دلیل موقعیت اقتصادی، وضعیت جغرافیایی، فرهنگ چندملیتی و مراقبت‌های بهداشتی مناسبی که در دسترس شهروندان این کشور وجود دارد، افراد زیادی قصد دریافت پاسپورت ترکیه را دارند. در ادامه با ما همراه باشید تا با روش‌های دریافت پاسپورت این کشور و مزایا و مدارک لازم برای این کار آشنا شوید.

چرا باید پاسپورت ترکیه بگیریم؟

همانطور که گفتیم، کشور ترکیه با 78 میلیون جمعیت، میانگین سنی 31.5 سال و متوسط طول عمر 76 سال، یکی از کشورهای پویا در منطقه خاورمیانه است. فرهنگ غنی و چشم‌اندازهای خیره‌کننده این کشور در سال 2019 بیش از 50 میلیون گردشگر را به سواحل و شهرهای آن کشانده است. اما گردشگری تنها صنعت پررونق ترکیه نیست، زیرا ترکیه یک کشور تازه صنعتی شده است که از تلویزیون گرفته تا انواع لوازم‌خانگی را خودش تولید می‌کند. همچنین، وضعیت بازار در حال رشد ترکیه، توجه بسیاری از سرمایه‌گذاران را به این کشور جلب کرده است.

ترکیه عضو G20 و ناتو و کاندیدای عضویت در اتحادیه اروپا است. همچنین، این کشور یکی از قدرت‌های اقتصادی منطقه محسوب می‌شود و دارای شانزدهمین اقتصاد بزرگ جهان است. ترکیه در مقایسه با کشورهایی که از طریق سرمایه‌گذاری به شهروندان خارجی تابعیت می‌دهند، یکی از بالاترین نرخ‌های تولید ناخالص داخلی را دارد.

فهرست انواع مختلف روش‌های اخذ اقامت ترکیه

  • دریافت پاسپورت ترکیه با خرید ملک در این کشور
  • اقامت کاری در ترکیه
  • اقامت تحصیلی در ترکیه
  • اقامت در ترکیه از طریق ازدواج

درصورتی‌که یک فرد که دارای اجازه اقامت کوتاه مدت در ترکیه است، به مدت 8 سال به‌صورت متوالی در ترکیه زندگی کند، می‌تواند برای اقامت بلند مدت در این کشور درخواست دهد. در بخش‌های بعدی هریک از این روش‌های دریافت اقامت در ترکیه را باهم بررسی می‌کنیم.

شرایط مهم اخذ اقامت دائم در ترکیه

قبل از درخواست برای اخذ اقامت دائم ترکیه، باید شرایط زیر را در نظر داشته باشید:

  • اجازه اقامت دائم در ترکیه، در صورت موافقت وزارت کشور و به یک شهروند خارجی مقیم ترکیه که به مدت 8 سال، بدون وقفه در خاک ترکیه اقامت داشته است، اعطا می‌گردد.
  • بر طبق ماده 38 قانون ترکیه، این 8 سال اقامت مداوم در ترکیه برای تمام ویزاهای ترکیه به‌صورت کامل محاسبه می‌شود، ولی تنها نیمی از مدت اقامت افرادی که با ویزای دانشجویی در ترکیه اقامت داشته‌اند جزو این 8 سال در نظر گرفته می‌شود.
  • فردی که قصد دریافت اقامت دائم ترکیه را دارد، نباید در طول 3 سال اخیر کمک اجتماعی دریافت کرده باشد. 
  • فرد متقاضی باید درآمدی منظم و کافی برای تأمین مخارج خود و خانواده‌اش داشته باشد. 
  • متقاضی باید دارای بیمه درمانی معتبر باشد.
  • این فرد نباید هیچ‌گونه تهدیدی برای نظم و امنیت عمومی ترکیه محسوب شود.

مزایا و استثناءهای دریافت اقامت دائم ترکیه

  • دریافت اقامت دائم ترکیه برای افرادی مانند پناهندگان، افرادی که دارای اقامت بشردوستانه هستند و همچنین متقاضیانی که به‌صورت موقت از آن‌ها محافظت می‌شود، امکان‌پذیر نیست.
  • افرادی که دارای اقامت دائم ترکیه هستند، می‌توانند از حقوقی که به یک شهروند ترکیه‌ای تعلق می‌گیرد بهره‌مند شوند، البته به جز برخی از حقوق پایه مانند: نامزدی در انتخابات و واردات ماشین. 
  • افرادی که دارای اقامت دائم ترکیه هستند، از سربازی معاف می‌شوند.
  • یک فرد مقیم ترکیه دارای حقوق بیمه درمانی است.
  • افرادی که موفق به اخذ اقامت دائم ترکیه می‌شوند، اجازه اقامت بدون محدودیت در ترکیه برای آن‌ها صادر می‌شود.

روش دریافت تابعیت و پاسپورت ترکیه

اگر در فکر زندگی و اقامت طولانی‌مدت در ترکیه هستید، قصد دارید در این کشور به‌صورت دائم کار کنید و می‌خواهید برای دریافت تابعیت ترکیه اقدام کنید، می‌توانید از برنامه‌های متعددی که برای این کار وجود دارد استفاده کنید. اقتصاد ترکیه به‌سرعت در حال رشد است، بنابراین اگر قصد سرمایه‌گذاری در ترکیه را دارید، باید بدانید که در این کشور فرصت‌های بزرگ زیادی برای این کار پیدا می‌کنید. در ادامه می‌توانید با انواع روش‌های دریافت تابعیت و پاسپورت ترکیه آشنا شوید.

  • دریافت پاسپورت ترکیه از طریق ازدواج

ترکیه هم مانند بسیاری از کشورها، به شهروندان کشور خود اجازه می‌دهد در صورت ازدواج با یک فرد خارجی، همسر خود را وارد کشور ترکیه کنند. درواقع، درصورتی‌که فرد با یک شهروند ترکیه‌ای ازدواج کند، بعد از گذشت سه سال می‌تواند تابعیت ترکیه را دریافت کند. این ازدواج می‌تواند در داخل و یا خارج از ترکیه انجام شود، اما کنسولگری خارجی باید از این ازدواج مطلع شود. بعد از ازدواج، ویزای موقت یک ساله به فرد تخصیص داده می‌شود که قابل تمدید است. درنهایت بعد از گذشت سه سال از ازدواج، فرد می‌تواند مجوز تابعیت ترکیه را دریافت کند. یعنی در طول این سه سال، زن و شوهر باید در کنار هم زندگی کنند، ولی درصورتی‌که بعد از گذشت سه سال و دریافت تابعیت، زن و شوهر از هم جدا شوند، مشکلی برای تابعیت فرد ایجاد نمی‌شود. البته فقط درصورتی‌که مراجع قضایی این ازدواج را صوری تشخیص ندهند.

  • دریافت پاسپورت ترکیه از طریق کار کردن در این کشور

روش دیگر دریافت پاسپورت ترکیه، از طریق کار کردن در این کشور است. برای این کار، ابتدا باید برای دریافت ویزای کار درخواست ارسال کنید. دریافت ویزای کاری یک فرآیند جداگانه دارد، یعنی شما ابتدا باید از یک کارفرمای معتبر در ترکیه یک پیشنهاد کاری دریافت کنید. سپس باید حدود سه ماه منتظر بمانید تا وزارت کار ترکیه درخواست شما را برای اخذ ویزای کاری تائید کنند، بعد از دریافت این مجوز، شما می‌توانید به مدت یک سال در کشور ترکیه به‌صورت موقت کار کنید. اما هر سال امکان تمدید کردن این ویزا وجود دارد و درنهایت بعد از 8 سال کار کردن در ترکیه، شما می‌توانید برای دریافت تابعیت این کشور درخواست دهید. بااین‌حال، این روش اخذ اقامت برای افرادی که زبان ترکی بلد نیستند، دشوار است.  

  • دریافت پاسپورت ترکیه از طریق تحصیل در این کشور

سیستم آموزشی ترکیه از نظر جهانی در جایگاه مناسبی قرار دارد، به همین دلیل هم بسیاری از افراد برای دریافت اقامت تحصیلی این کشور اقدام می‌کنند. خوشبختانه امکان دریافت تابعیت ترکیه از طریق ویزای دانشجویی هم وجود دارد. بااین‌حال، همانطور که ذکر کردیم، تمام مدت‌زمان تحصیل در ترکیه جزو زمان اقامت 8 ساله در این کشور محسوب نمی‌شود و فقط نیمی از آن در نظر گرفته می‌شود. بنابراین، تحصیل در ترکیه یک روش غیرمستقیم برای دریافت پاسپورت ترکیه محسوب می‌شود. یعنی دانشجوها باید بعد از اتمام تحصیل خود، از طریق کار کردن در ترکیه و یا استفاده از روش‌های دیگری مانند سرمایه‌گذاری، برای دریافت تابعیت این کشور اقدام کنند. اما قبل از استفاده از این روش، باید هزینه‌های زندگی دانشجویی و تحصیل در دانشگاه‌های مختلف ترکیه را هم در نظر بگیرید. 

  • اخذ پاسپورت برای افرادی که صاحب یک ملک در ترکیه هستند

در صورت استفاده از این گزینه، هیچ‌گونه محدودیتی در مورد سرمایه‌گذاری و یا ارزش ملک خریداری‌شده در ترکیه وجود ندارد. درواقع، درصورتی‌که شما هر نوع ملکی که ارزش معقولی داشته باشد را در ترکیه خریداری کنید، می‌توانید مجوز اقامت موقت یک ساله این کشور را دریافت کنید. هر سال هم امکان تمدید کردن این مجوز وجود دارد. سپس بعد از گذشت هشت سال از خرید ملک، درصورتی‌که آن ملک هنوز هم به نام شما باشد، می‌توانید برای دریافت پاسپورت ترکیه اقدام کنید. 

  • دریافت تابعیت ترکیه از طریق برنامه‌های سرمایه‌گذاری

گزینه‌های زیادی برای سرمایه‌گذاری در ترکیه و دریافت تابعیت این کشور وجود دارد، اما در تمام این موارد یک ویژگی مشترک وجود دارد. آن هم این است که فرقی ندارد از چه طریق در ترکیه سرمایه‌گذاری می‌کنید، برای دریافت اقامت دائم این کشور، مبلغ سرمایه گذرای شده شما باید حداقل سه سال در داخل ترکیه باقی بماند. در ادامه می‌توانید با گزینه‌های مختلف اخذ اقامت از طریق سرمایه‌گذاری در ترکیه آشنا شوید.

دریافت پاسپورت ترکیه از طریق خرید ملک در این کشور

یکی از ساده‎ترین گزینه‌ها برای سرمایه‌گذاری در ترکیه، سرمایه‌گذاری در بخش املاک و مستغلات این کشور است. بر اساس برنامه‌ای که در سال 2018 در ترکیه ایجاد شد، یک فرصت منحصربه‌فرد در اختیار متقاضیان اخذ پاسپورت ترکیه و خانواده‌های آن‌ها قرار گرفته است. بر اساس این برنامه افرادی که یک ملک به ارزش 250.000 دلار آمریکا در ترکیه خریداری کنند، در مدت کوتاهی می‌توانند پاسپورت این کشور را دریافت کنند. البته همانطور که گفته شد، این ملک باید به مدت سه سال نگهداری شود، اما پاسپورت متقاضیان بعد از 4 ماه صادر خواهد شد.

اخذ تابعیت ترکیه با سرمایه‌گذاری در یکی از شرکت‌های این کشور

اگر مبلغ 2 میلیون دلار را در یکی از شرکت‌های ترکیه سرمایه‌گذاری کنید و یا سهام شرکت مذکور را خریداری کنید، می‌توانید برای اخذ پاسپورت ترکیه درخواست دهید. از طریق این روش متقاضیان می‌توانند به‌سرعت پاسپورت ترکیه را دریافت کنند. در این مورد هم نمی‌توانید تا بعد از سه سال سرمایه خود را از آن شرکت بیرون بکشید، در غیر این صورت فرآیند دریافت پاسپورت شما با مشکل مواجه خواهد شد. 

اخذ اقامت دائم ترکیه از طریق سپرده بانکی

سپرده بانکی هم یکی دیگر از روش‌های سرمایه‌گذاری در ترکیه است. در صورت استفاده از این گزینه، متقاضیان باید یک مبلغ سپرده ثابت به اندازه 500.000 دلار آمریکا در یکی از بانک‌های ترکیه واریز کنند. این مبلغ باید حداقل سه سال در این بانک باقی بماند. در چنین حالتی متقاضی می‌تواند برای دریافت پاسپورت ترکیه درخواست دهد.

دریافت پاسپورت با شروع یک کسب‌وکار در ترکیه

تأسیس یک شرکت در ترکیه، برای متقاضی امکان دریافت تابعیت این کشور را فراهم می‌کند و فرد می‌تواند به‌صورت دائم در ترکیه زندگی کند. البته یک شرط خیلی مهم برای استفاده از چنین برنامه‌ای وجود دارد، آن هم این است که متقاضی باید با تأسیس شرکت یا سازمان موردنظر خود، 50 فرصت شغلی برای شهروندان بومی ترکیه ایجاد کند. درصورتی‌که فرد چنین شرایطی را رعایت کند، واجد شرایط ارسال درخواست اخذ تابعیت ترکیه خواهد شد.

اگر شما به فکر دریافت پاسپورت ترکیه هستید، می‌توانید از برنامه‌های سرمایه‌گذاری این کشور استفاده کنید. اما یک سری شرایط پایه وجود دارد که باید آن‌ها را رعایت کنید. اول اینکه سن شما باید بالای 18 سال باشد (البته والدین میتوانند برای فرزندان زیر 18 سال خود درخواست دهند) از سلامتی کافی برخوردار باشید، دارای درآمد معقولی باشید و مشکلات شخصیتی مانند سابقه ارتکاب جرم هم نداشته باشید. 

با دریافت تابعیت ترکیه از طریق سرمایه‌گذاری، مزایای زیر را دریافت خواهید کرد:

  • می‌توانید به 72 کشور دنیا، مانند برزیل، بلاروس، اوکراین و… بدون اخذ ویزا سفر کنید.
  • بعد از شصت سالگی از حقوق بازنشستگی برخوردار خواهید شد. 
  • سرمایه‌گذار می‌تواند برای فرزندان و نوه‌های خود هم برای چندین بار اقامت ترکیه را دریافت کند.
  • فرزندان زیر 18 سال متقاضی می‌توانند از آموزش‌های رایگان مدارس دولتی ترکیه برخوردار شوند.

مدارک مورد نیاز برای دریافت پاسپورت ترکیه

  1. فرم درخواست برای دریافت مجوز اقامت
  2. اصل و کپی پاسپورت یا اسناد سفر
  3. ارائه اصل مجوز اقامت قبلی
  4. دو عکس با اندازه مناسب پاسپورت
  5. مدارکی که اثبات می‌کنند متقاضی در طی سه سال اخیر هیچ‌گونه کمک اجتماعی از سازمان‌های دولتی و غیردولتی دریافت نکرده است. 
  6. مدارکی که اثبات می‌کنند منابع مالی برای اقامت فرد در ترکیه کافی هستند.
  7. اسناد مربوط به عدم داشتن سابقه ارتکاب جرم
  8. بیمه درمانی
  9. درخواست تابعیت
  10. آدرس منزل

مدارک ذکرشده به وزارت کشور ترکیه و اداره کل مهاجرت این کشور ارسال خواهند شد.

دلایل رد یا لغو شدن مجوز شهروندی ترکیه 

بعد از دریافت پاسپورت ترکیه هم امکان لغو شدن مجوز متقاضیان وجود دارد. افرادی که ممکن است مجوز اقامت دائم آن‌ها در ترکیه رد یا لغو شود را می‌توانید در زیر مشاهده کنید:

  • درصورتی‌که فرد برای نظم و امنیت عمومی یک تهدید جدی محسوب شود.

در چنین مواردی، بر اساس قوانین اقامت در ترکیه، امکان باطل شدن مجوز اقامت دائم فرد توسط اداره مهاجرت استان‌های ترکیه وجود دارد. 

جمع‌بندی

درصورتی‌که قصد دارید برای اخذ پاسپورت ترکیه اقدام کنید، می‌توانید از برنامه‌های مختلفی که کشور ترکیه در اختیار متقاضیان قرار می‌دهد، مانند برنامه‌های مختلف سرمایه‌گذاری استفاده کنید. ساده‌ترین و سریع‌ترین راه دریافت اقامت دائم ترکیه، از طریق سرمایه‌گذاری است. به شکلی که با خرید یک ملک در ترکیه، به‌سرعت می‌توانید پاسپورت و تابعیت این کشور را دریافت کنید.

کلمه کلیدی: دریافت پاسپورت ترکیه

منابع

https://nomadcapitalist.com/2020/04/18/turkish-citizenship-by-investment-guide/

https://www.imtilak.net/en/articles/permanent-residence-permit-turkey

https://reachimmigration.com/en/blog/how-to-get-turkish-citizenship-and-passport

این مطلب را به اشتراک بگذارید

با ارسال شماره خود مشاورین آی هوم در اسرع وقت با شما تماس می گیرند.

جدیدترین مقالات

جدیدترین پروژه ها

سوال دارید ؟

با مشاوران ما تماس گرفته و سوالات خود را مطرح کنید

آنلاین بودن تیم ما ۲۴/۷

۰۰۹۰۵۵۲۸۱۷۰۰۰۰

Shop
Wishlist
0 items Cart
My account
Call Now Buttonتماس بگیرید